Keď platíte za čas, nie za kávu…

…úprimne. Keď si v kaviarni dáte kávu a minerálku, ako dlho ju pijete? Koľko času strávite vo svojej obľúbenej kaviarni? 15 minút? 30? Hodinu či dve? Rozumiem, všetko závisí od spoločnosti, povinností alebo ak ste študent, možno aj od dopísania seminárky na poslednú chvíľu. Tiež dokážem sedieť na káve 10 minút alebo aj dve hodiny. Áno, každý z nás vie blokovať stôl pri espresse. O to viac sa mi projekt tejto kaviarne páči, aj keď ktovie, či takýto biznis skutočne vynáša.

…už dávnejšie sa písalo, že v Londýne otvorili kaviareň, kde platíte za čas.  Písali o tom aj The Guardian či BBC. Nápad konkrétne tejto siete kaviarní vznikol v Moskve. A keďže som Moskvu opäť navštívila, zašla som sa tam pozrieť…mimochodom, keď chcete vedieť, ako sme prežívali cestu vlakom do Moskvy a ako sme si ju užili, tak čítajte môj blog Za 83 hodín a 2 minúty vlakom do Moskvy a späť!

…sú dve možnosti. Buď sa túlate kade tade a nájdete niečo, čo vám nepovie ani najlepší sprievodca alebo musíte vedieť kam idete. A občas sa stáva, že aj viete, kam chcete ísť a netrafíte. To bol aj môj prípad.

Циферблат / Ziferblat / Ciferník

Kaviareň, ktorú som veľmi veľmi veľmi chcela v Moskve nájsť. V pondelok, 7. apríla 2014, sa mi to najprv nepodarilo. Ale v stredu, 9. apríla 2014, už ÁNO! Vrámci nášho výletu sme si mohli pred plavbou loďou vybrať. Či pôjdeme do ZOO alebo niekam inam. Štyri baby sme sa vybrali ešte poprechádzať po Moskve. Však ženy, načo sa pozerať na žirafy a medvede, keď môžeme nakupovať, že?  Bolo veľmi pekne, aj keď zima, ale slnečno. A tak sme vystúpili na stanici metra  Пушкинская  (Puškinskaja). Samozrejme, s tým, že hľadáme spomínanú kaviareň. Najprv nás ale privítal sám veľký spisovateľ Alexander Sergejevič Puškin. Počas štúdia na gymnáziu som na literatúre vždy spracovávala referáty z diel ruských autorov, tak som sa aj celkom potešila, že sme cestou-necestou našli jeho pamätník.

DSC_0828

…potom sme dali ešte niekoľko podchodov na Tverskej ulici…

DSC_0844

…a našli sme to!!! Циферблат / Ziferblat / Ciferník…

DSC_0846

…kaviareň Ziferblat sa nachádza na Tverskej ulici č. 12 v Moskve.Teraz sa mi to už ľahko píše, keď som to našla. V popise na fanpage Ziferblat na Puškinskoj / Циферблат на Пушкинской sa píše, že je to voľný priestor s domácou atmosférou, spoločenskými hrami, čajom, kávou, cukrovinkami a platením za minútu. Minúta stojí 2 ruble (0,04 EUR).

Zazvonila som a povedala: “Здравствуйте, мы идем в Циферблат.” (Dobrý deň, ideme do Ziferblatu). Lebo tak to píše na ich stránke: www.pushkin.ziferblat.netA zrazu sa otvorili dvere. Vošli sme dnu, a tam schodisko. Akoby sme išli do nejakého bytu. Trošku sme aj zaváhali, či ideme dobre. Ale tento oznam nás presvedčil, že ideme dobre. (Náš Ziferblat sa nachádza na druhom poschodí).

DSC_0847

…keď sme vošli, ja som sa cítila ako v krajine zázrakov. Hneď pri dverách nás privítala ukecaná Olesia, ktorá mala v sebe toľko energie, že by ju mohla rozdávať. Jej prvá otázka bola, či sme u nich prvýkrát alebo sme ich už navštívili, odkiaľ sme a tak. Keď sme odpovedali, že sme v Ziferblate prvýkrát, začala nám vysvetľovať celý systém. Pri vchode si najskôr vyberiete budík, každý budík má vlastné meno. Áno, toto je asi jediná vec, ktorú som si nezapamätala. Nepamätám si meno nášho budíka. Olesia vzala malý lístoček, napísala tam meno budíka a pod to naše mená (Veronika, Zuzana, Ivana a Oľga). Tam zapísala čas, kedy sme prišli a mohli sme si vybrať, kde si sadneme.

DSC_0850

…nie, tu sme nesedeli, tu sme len pózovali 🙂 (na fotke Yw)

DSC_0851

 …v miestnosti, ktorú sme si vybrali my, boli tri stoly. Okrúhle. Veľa kníh a maličké múzeum budíkov…

DSC_0913

…táto kaviareň mi pripomínala Štúra v Bratislave alebo Literárnu kaviareň balada v Prešove…

DSC_0860

…hneď ako sme si zložili veci, rozhodli sme sa preskúmať celý Ziferblat…

DSC_0864

 …skoro sme si nemali kde sadnúť. Bolo tam takmer plno…

DSC_0904

…celé to bolo riešené tak, že využili priestor veľkého bytu s vysokými stropmi. Knihy, čerstvá tlač boli v každej miestnosti. Niekde boli iba stoly a stoličky, v iných miestnostiach aj gauče. V jednej bol dokonca aj klavír. Čo sa týka návštevníkov, sedeli tam najmä študenti, ale aj starší ľudia, jedného pána by som tipovala na profesora na univerzite. Chalanisko nám spravil vynikajúcu kávu s mliekom a Yw sa podujala, že pripraví čaj. Bol výborný.

DSC_0866DSC_0869

DSC_0870

…k čajíku a káve ponúkali aj veľmi dobré koláčiky…celkom zaujímavé je aj to, že si môžete priniesť aj vlastné jedlo alebo vlastné koláčiky…

DSC_0916

…a teraz pozóóór! V celej tejto príjemnej, útulnej a zároveň chutnej kaviarni je jedna miestnosť, v ktorej predávajú handmade veci.

DSC_0873

…a objavila som tam aj takéto motýliky…

DSC_0875

…najväčší zážitok mám ale z mojej novej kamošky. Volá sa Dina a je to jazvečík. Doma mali jazvečíka Bobča vyše 13 rokov, a keď som videla Dinu, tak moje srdce plesalo…

DSC_0903

…Dina si ma získala, aj Švecičky 🙂

web_moscow

…keď sme pri tých Švecičkách, Katka Blaško-Švecová, ktorá vyrába tieto originálne motýliky, má aj veľmi kreatívnu FB stránku, tak sa rýchlo staňte jej fanúšikmi www.facebook.com/sVecicky. No a Katka mi pribalila na cestu do Moskvy aj jedného motýlika. Aby som urobila pár fotiek do kategórie “šVecičky na potulkách svetom”. Čo som aj urobila. Ale potom Katka dodala, že s motýlikom môžem urobiť čokoľvek. Aj som rozmýšľala, že ho na konci výletu venujem niekomu z účastníkov zájazdu, ktorý organizovala Študentská cestovka, ale nestihla som…( btw. chalani ešte raz dík za super trip!). Keď som v tom mini obchodíku videla, že aj v Moskve predávajú podobné motýliky, rozhodla som sa im toho Katkinho nechať. Olesia bola zlatá a sa veľmi potešila. A hneď mu aj našli čestné miesto…nájdite rozdiel 🙂 Je hneď pri vchode, kde si vyberáte budík na svoj stôl…

web_moscow1

Циферблат / Ziferblat / Ciferník nájdete v Moskve (2x), Kazani (2x), Kyjeve (1x), Londýne (1x), Nižnom Novgorode (1x), Rostove na Done (1x), Sankt Peterburgu (2x) a čoskoro už aj v New Yorku a Chicagu.

BBC napísali, že to môže byť skvelá alternatíva pre ľudí, ktorí chcú zmeniť kancelárske prostredie. Je to priestor, kde sa môžu ľudia stretávať. Neviem povedať, do akej miery je to výhodné, a ani si to netrúfam odhadnúť, ale ak si to niekto môže dovoliť a sieťovať tento typ kaviarní, tak prečo nie? Bolo tam pekne, čisto, milí ľudia, príjemná atmosféra a keby som mala viac času, tak si tam ostanem čítať aj tri hodiny.

Ozaj za hodinu sme zaplatili každá po 120 rubľov, teda 2,42 EUR.

1959372_10202716616050264_6090887409389551761_n

O tejto kaviarni som rozprávala aj v rannej šou Hemendex s Ďurom a Djurom na Rádiu Expres. Stačí kliknúť a môžete si to vypočuť Keď platíte za čas, nie za kávu…

P.S.: Čas sú peniaze!

Foto: olidzupi

#olidzupi

2 thoughts on “Keď platíte za čas, nie za kávu…

Leave a Reply

