Matcho Suba: “Slovensko bolo pre mňa trošku malé.”

Uspeli vo svete, doma ich nepoznáme!

Každú sobotu hľadáme na Rádiu Expres Slovákov v zahraničí, ktorí uspeli vo svete, ale doma ich nepoznáme. Ako prvého som 6.9.2014 predstavila módneho návrhára Maťa Šubu, ktorý žije v Austrálii. Svoje ďalšie tipy mi môžete posielať na dzupinkova@expres.sk.

———————————————-

header

“Kreativita a všetky krásne veci sú, a vždy boli, moja vášeň.”

Matcho Suba, módny návrhármatcho_profilovka2

www.matchosuba.com

Maťo Šuba vyrastal v obci Pichne na východe Slovenska, študoval odevný dizajn na Strednej priemyselnej škole vo Svidníku a potom odišiel do Anglicka. V Birminghame sa zapísal na dvojročný kurz umenia a dizajnu. Práve po kurze sa presťahoval do Londýna, kde študoval na London College of Fashion so špecializáciou na povrch textilu a výšivky. Počas svojich piatich rokov v Londýne, pracoval pre presláveného módneho návrhára Garetha Pugh a štyri roky aj na London Fashion Week.

Teraz má 30 rokov a žije v Austrálii, v Melbourne. Svoju najnovšiu kolekciu predstaví na Austrálskych týždňoch módy. Odišiel, lebo Slovensko bolo preňho malé. Je sebavedomý, ale pokorný. Vie, že ak je on sám dobrý k ľuďom, aj oni budú dobrí k nemu.

Oli: Nevideli sme sa veľmi dlho, ale sledujem tvoje profily na internete a vidím, že sa ti darí. Ako sa máš? Čo máš nové?

Maťo: Mám toho veľa nového. Som veľmi zaneprázdnený, lebo som sa pred pár týždňami dozvedel, že budem na Austrálskych týždňoch módy. Stalo sa to prvýkrát v mojej kariére. Je to na vyššej úrovni. Moja prehliadka bude 5. septembra a mám ešte 2 mesiace, aby som to stihol. Mám čo robiť, lebo musím dokončiť celú kolekciu. Šijem nonstop. Bude to kolekcia jar/leto a celé je to inšpirované mestom, v ktorom bývam, teda v Melbourne.

Oli: Iba prostredím?

Maťo: Nielen ním. Ono sa to začalo fóbiami. Ja mám fóbiu z farieb. Moje predošlé kolekcie boli stále tmavé. Čierne, čierno-biele alebo modré. Preto som sa rozhodol, že to odstránim a začnem v kolekcii používať pestré farby – oranžovú, ružovú, žltú, červenú, čo by som nikdy predtým nepoužil. Ale má to ešte jednu súvislosť. Môj partner Lee má fóbiu z klaunov a ja som sa tým všetkým inšpiroval. Všetko je o klaunoch a farbách. Okrem modelov robím aj vlastné doplnky, od kabeliek cez náhrdelníky, vlasové doplnky a teraz spolupracujem aj so “shoe dizajnérom” a robím aj vlastnú kolekciu obuvi.

Oli: Touto kolekciou si sa vyliečil zo svojej fóbie?

Maťo: Ja to volám fóbia, ale možno to nebola fóbia. Možno som len prechádzal od čiernej k čiernej a ostatné farby som vôbec nevyskúšal.Myslel som si, že sa mi s nimi bude tvoriť veľmi ťažko, ale začalo ma to baviť a teraz sa mi už čierna farba nepáči.

“Ja inšpirácie nehľadám preto, aby som niekoho šokoval. To príde samo, tvorí sa to a ja to neviem zastaviť.”

Oli: Aká je tvoja móda? Odvážna? Provokuje?

Maťo: Moja prvá kolekcia v Austrálii sa volala Bushfire a bola inšpirovaná ohňami, ktoré tu sú každý rok. Používal som kožu, kožušiny, líšky, kengury a ľudia hovorili, že moje kolekcie boli odvážne a že chcem ohúriť a provokovať, aby sa o mojich modeloch hovorilo. Tak som sa rozhodol, že naberiem inšpiráciu niekde inde. Lenže v tej druhej kolekcii som zobral inšpiráciu z Černobyľu. A aj vtedy začali hovoriť, že zase beriem inšpiráciu zo svetových katastrof. Ale mne to iba tak prišlo. Asi som niečo čítal alebo som pozeral nejaký dokument. Tak som rázne povedal, že ja inšpirácie nehľadám preto, aby som niekoho šokoval, ale to príde samo, tvorí sa to a ja to neviem zastaviť.

BUSHFIRE – autumn/winter 2012

matcho_foto_bushfire

Oli: Ale modely inšpirované východným folklórom nie sú podľa mňa provokatívne…

Maťo: Kolekcia sa volá Folkloria. Začal som na nej pracovať ešte v Londýne, ale dokončil som ju v Austrálii. Bola inšpirovaná slovenským, českým a maďarským folklórom. Chcel som použiť starú formu printovania – indigó. Tak som išiel do takej dedinky, asi tri hodiny vlakom od Budapešti a stretol som sa s takým starým pánom, ktorý printuje látky starým štýlom. On nevedel ani slovo po slovensky, ani po anglicky a ja som nevedel ani slovo po maďarsky. Štyri dni sme printovali od rána do rána bez toho, aby sme si rozumeli. Tak som si navytláčal metre a metre látok. Bolo to veľmi zaujímavé, lebo on mal na dvore asi desať metrovú dieru naplnenú indigo farbou a v nej sme máčali látky. Potom sme ich mohli sušiť iba na slnku, žiadna sušička ani nič podobné. Bola to obrovská a úžasná skúsenosť.

FOLKLORIA – spring/summer 2010/2011

matcho_foto_folkloria

Oli: Dajú sa tvoje modely bežne nosiť alebo ich obliekajú iba modelky?

Maťo: Táto posledná kolekcia je veľmi komerčná. Predtým boli modely zaujímavé na prehliadke, ale v obchodoch ich ľudia nekupovali. Povedal som si, že každý jeden model v tejto kolekcii musí byť nositeľný a aby si ich ľudia mohli kúpiť. V Melbourne aktuálne predávam iba v jednom obchode, ale od augusta už budem v troch obchodoch. A od septembra chcem šiť na zákazky. Ešte ale uvidím, čo mi prinesú týždne módy. Možno sa mi otvoria aj nejaké nové dvere, prípadne ponuky na projekty. Uvidíme. Môj plán ale je, že do konca roka chcem byť minimálne v piatich obchodoch v Melbourne. A chcem ísť aj do Ameriky.

Oli:  Aké bolo štúdium v Londýne. Bola to iba škola alebo aj prax?

Maťo: Pracoval som aj pre módneho návrhára Gareth Pugh a robili sme na jeho kolekcii. Popritom sme šili šaty pre Kylie Minouge do jej videoklipu k pesničke In my arms. Čiže všetky návrhy, ktoré ona mala oblečené, boli jeho, ale ja som ich šil. S Kylie som sa nestretol. Škoda, lebo ju mám veľmi rád. Vždy prišiel jej manažér alebo asistent, zobrali nedošité veci, ona si ich vyskúšala, Gareth to prišpendlil a my sme to prešili.

 Šaty pre Kylie Minoque by Gareth Pugh

matcho_foto_kylie

Oli: Mimochodom, uvádzaš na webe, že si sa špecializoval na povrch textilu a výšivky.

Maťo: Áno, printy boli digitálne alebo klasické. No a výšivky boli iba mašinové. To som si sadol k počítaču, vybral som si vzor, stlačil enter a ono to pekne vyšilo. Vyzeralo to akoby to vyšívala stará mama.

Oli: Učili v škole ľudia z praxe?

Maťo: Ten druhý stupeň na výške bol skvelý. Okrem toho, že sme počas štúdia pracovali s ľuďmi z praxe, mali sme aj prednášky s Vivien Westwood, Paul Smith a oni nám hovorili ako to funguje v brandži. Veľa študentov si myslí, že skončia školu a celý módny svet im padne ku kolenám a každý si bude chcieť kúpiť ich kolekciu. Človek si to musí odmakať. Musí začať od úplného dna. Roky pracovať zadarmo pre známych dizajnérov a potom ideš pomaly, sa ti pošťastí a môžeš mať vlastnú značku. Ako ja mám teraz… (smiech)

Oli: To je výborné! Ešte sa pochváľ menami, s ktorými si sa stretol alebo pracoval.

Maťo: Nicole Kidman, Eva Longoria, Dannii Minogue a potom veľa austrálskych známych ľudí.

Oli: Pre koho by si chcel ušiť šaty?

Maťo: Ja neviem. Je super, ak si tvoj model oblečie známy človek, ale mojim snom je, aby moje šaty nosilo čo najviac dievčat a žien. Úspech svojej značky vidíš na tom, koľko toho predáš a koľko žien nosí tvoje oblečenie.

Oli: Obľúbení módni návrhári?

Maťo: Som ešte len v úplných začiatkoch a veľmi veľa ľudí obdivujem a pozerám sa na nich zdola a hovorím si, že ja keby som v jeden deň mohol byť ako oni… Môj najobľúbenejší bol Alexander McQueen. On bol úžasný, škoda, že už tu nie je, ale myslím si, že Sarah Burton, ktorá to po ňom prebrala, robí jeho značke úžasné meno a jeho rukopis tam pretrváva. Stále sa mi páči Gareth Pugh, pre ktorého som pracoval a on už predvádza svoje kolekcie aj v Paríži. Z New Yorku milujem Alexander Wang, ktorý pracuje pre Balenciagu. Vivienne Westwood sa mi stále páči. Ona sa vždy snaží svojou módou odovzdať nejakú správu a posolstvo.

Oli: Prečo si sa presťahoval z Londýna do Meloburne?

Maťo: Ja som sa chcel ešte v Londýne prihlásiť do šou Project Runway, ktorá hľadá nové módne talenty, ale zrušili to tam. Tak som si povedal, že pôjdem do Austrálie, tam to skúsim a uvidíme, čo sa stane. Lenže, keď som sa presťahoval, zistil som, že po druhej sérii zastavili točenie, lebo to nemalo sledovanosť. Našťastie, po niekoľkých mesiacoch, už keď som bol v Austrálii, som pozeral telku a videl som reklamu, v ktorej hľadali novú tvár fashion a spustenie tretej série Project Runway Australia. Tak som zobral počítač, začal som všetko vypĺňať a poslal som to. Už keď som to písal, tak som mal v hlave, že ja v tej šou budem. O tri týždne neskôr ma zavolali na kasting v Melbourne. Išiel som tam s tromi modelkami, mojim portfóliom a o ďalšie dva týždne mi oznámili, že som v TOP dvanástke a filmovanie sa začína o tri týždne.

Oli: Darilo sa ti tam výborne, skončil si v prvej päťke.

Maťo: Pred tou šou som nikoho nepoznal. Ani jedného návrhára, vizážistu, hair stylistu, nikoho z branže. Dokonca som nepoznal ani moderátorku šou či nášho mentora, ktorý je jeden z najväčších austrálskych módnych návrhárov – Alex Perry. Všetci z nich boli hotoví a ja som netušil, čo sú to za ľudia, a práve to bolo možno dobré, že som nevedel kto je kto. Ja som si povedal, že pôjdem do tej šou s ničím. Kvôli skúsenostiam a že možno niekoho spoznám. Či pôjdem von prvý alebo posledný. Tak som prechádzal tou šou z týždňa na týždeň.

Bývali sme v takom hoteli a nemali sme kontakt so svetom. Nemali sme rádio, telku, telefóny, noviny, časopisy, dokonca ani ceruzky či perá. Nemohli sme si kresliť a dvanásti sme boli zatvorení s kameramanmi, producentmi a s ľuďmi, ktorí na nás dávali pozor. Skončil som piaty. Super bolo to, že poslední siedmi si mohli pripraviť vlastnú kolekciu, ale iba prví traja ju predviedli v televízii. Moju kolekciu Bushfire však videli tí správni ľudia z branže, a to mi otvorilo veľmi veľa dverí. Po skončení šou prišli nové projekty a začali sa ozývať ľudia, že chcú so mnou pracovať.

TOP 7 finalistov Project Runway Australia, medzi nimi aj Matcho

project_runway

Oli: Znamená to, že sa pohybuješ v austrálskom šoubiznise? Minimálne v Melbourne?

Maťo: Hmm…trošku. (smiech)

Oli: Takže ak prídem do Melbourne a opýtam sa, či vedia, kto je Matcho Suba, tak budú vedieť?

Maťo: Ja si myslím, že asi hej. Aj som si to svoje slovenské meno Maťo Šuba poangličtil na Matcho Suba. Ak aj nebudú vedieť kto presne som, meno budú poznať.

Oli: Aký je austrálsky šoubiznis? Platí silná konkurencia, ohováranie,…?

Maťo: Asi všade rovnaký. Či si na malom Slovensku, kde každý každému závidí alebo v Austrálii, kde to je podobné. Tu to vnímam, ako sa o tebe ľudia rozprávajú za tvojim chrbtom. Ale vždy to ku mne dôjde. Na druhej strane, môj štýl je iný ako robia ostatní, tak ja tu až tak veľa konkurencie nemám. Možno sa to zmení pri tej mojej poslednej kolekcii, ktorá bude viac komerčná. Ľudia si závidia… ale ja som si povedal, že sa budem chovať tak, ako by som chcel, aby sa ľudia chovali ku mne. Zatiaľ ale problémy s nikým nemám. S úsmevom ďalej zájdeš a radšej nepovedz nič, akoby si mal povedať niečo, čo potom budeš ľutovať. Melbourne je veľmi malé mesto, aj Austrália je malá na to, aby keď niečo poviem, sa to k tomu človeku dostalo. Radšej si to nechám pre seba v hlave. Ak si ty dobrý k ľuďom, tak ľudia budú dobrí k tebe tiež.

Lee, Matcho a modelka oblečená v Matchovom modeli

matcho_lee

Oli: Čo ti chýba zo Slovenska?

Maťo: Rodina, kamaráti, aj keď po toľkých rokoch niektoré kamarátstva vyprchali. A chýba mi slovenské jedlo. To mi vždy chýbalo a aj bude chýbať. Klobásy, mäso, hurky, bryndzové halušky. A segedín od mamy, jej polievky a chýbajú mi sladkosti, keksíky Mila, Horalky.

Oli: Aký je rozdiel medzi Slovákmi a Austrálčanmi?

Maťo: Austrálčania sú veľmi bezproblémoví. Všetci sú šťastní, v obchode sa každý na teba usmieva a každý sa s tebou porozpráva, opýta sa ako sa máš. Vyzerajú podľa mňa šťastnejšie ako Slováci. A asi sú viac dobroprajní.

Oli: Myslíš si, že Slováci majú predsudky?

Maťo: Áno. Neviem, či sa to zmenilo za posledných 12 rokov, ale ja keď som mal 18 rokov, bol som Na Slovensku v takej šou S-box Nespite. Po jej skončení som sa nevedel dočkať, kedy konečne vypadnem. Možno som povedal nejaké veci, ktoré som nemusel, ale ja som hovoril od srdca a nedával som si žiadnu servítku pred ústa a niektorým sa to nepáčilo. Ľudia na mňa na ulici vždy niečo vykrikovali. Tak som si povedal, že Slovensko je pre mňa trošku malé. Prišlo mi, že som nemohol dokázať to, čo som chcel dokázať či už v kariére alebo v osobnom živote. Ľudia s predsudkami sú všade. Ale v Melbourne si môžem obliecť hocičo a každý to berie v pohode. Sledujem na internete články zo Slovenska. Aj o Dúhovom Pride, ktorý bol v Bratislave. A myslím, že sa to na Slovensku zlepšuje, ale ja si stále hovorím, prečo si my musíme robiť pochody, aby boli naše práva akceptované? Neviem sa dočkať, kedy sa pochody skončia a všetci si budeme rovní. Pochody sú inak super, v Sydney je najväčší Pride.

Oli: Ako dlho máš partnera?

Maťo: Deväť rokov. My sme sa s Leem vzali v Londýne, ale prišli sme do Austrálie a tu naše manželstvo nič neznamená. Podľa toho čo viem, terajší minister Tony Abbott neplánuje podporiť homosexuálne partnerstvá. Aj keď v tých veľkých mestách žije veľa ľudí, ktorí s tým súhlasia.

Matcho a jeho partner Lee na dostihoch v Melbourne

dostihy_melbourne

Oli: Chcete si adoptovať deti?

Maťo: Nebránime sa tomu. Ale chceme byť viac finančne zabezpečení a asi sa presťahujeme do Ameriky a tam by mali byť adopcie jednoduchšie.

Oli: Takže sa neplánuješ vrátiť na Slovensko?

Maťo: Určite nie. Na Slovensko prídem za rodinou, na dovolenku, ale nie na trvalo.

Oli: Nechceš si tu ani otvoriť obchod s tvojim oblečením?

Maťo: Obchod zatiaľ nie, možno niekedy v budúcnosti áno, ale ak by ma pozvali na Bratislavské módne dni, ja by som určite veľmi rád prišiel ukázať svoju kolekciu.

Foto: Archív Matcho Suba 

www.matchosuba.com

Celý rozhovor aj s nahrávkou nájdete na stránke Rádia Expres.

 

 #olidzupi

 


3 thoughts on “Matcho Suba: “Slovensko bolo pre mňa trošku malé.”

  1. Pingback: Austrália nosí šaty od Slováka | wopss.sk

  2. Pingback: September s #olidzupi: Austrália, Fínsko, Čína, Škótsko! | olidzupi

  3. Pingback: #olidzupi odporúča 13+1 webových stránok od Slovákov v zahraničí | olidzupi

Leave a Reply

